31.12.11

Lørdag (917).

Morgenvægt:
65,2 kg.

Tur 1:
5,7 km opvarmning á 4.57 min/km.
21,0975 km konkurrence á 3.27 min/km.
1,8 km afjogning á 5.37 min/km.
I alt 28,6 km 

Blev nr. 4 til Nytårs ½ Marathon i Herning i tiden 1:12.49 / 1:12.50 netto/brutto. Se mellemtider m.m. her:

Vejret artede sig så positivt, som jeg kunne ønske mig, med betingelser noget nær det optimale; en temperatur lige omkring frysepunktet og næsten ingen vind.

Dagens skovalg var ligeledes perfekt. Karhu Forward er super-super lækker til race på længere distancer!

Indsatsmæssigt er jeg rigtig godt tilfreds. Der var mange stærke løbere med idag, og det var nødvendigt at træffe et valg mellem tre mulige tilgange til løbet: 

1) Skulle jeg løbe efter bedst mulige tid? 
2) Skulle jeg løbe efter bedst mulige placering? 
3) Var der én af konkurrenterne, som jeg særligt gerne ville måle mig mod? 

Mit valg blev nr. 3. Jeg ville gerne måle mig mod Christian Kapper, der reelt set var den eneste reference, jeg kunne forholde mig til, fordi vi efterhånden har dystet en del gange før, og fordi vi jo også skal dyste mod hinanden i Rotterdam til april. Hvis Christian løb taktisk/afventende, ville jeg gøre det samme, og løb han aggressivt/satsende, ville jeg gøre ditto. Så jeg kunne måle mig mod ham på sammenlignelige parametre (når undtages evt. forskel i, hvordan vi har valgt at trappe ned til løbet). Derudover vil det naturligvis altid være en ekstra fjer i hatten - iført den gule trøje - at kunne slå en Viborggenser, der løber under fremmed fane ;-)

Tempomæssigt endte vi med et udgangstempo, der lige præcis svarede til den nedre grænse for de regnestykker, jeg havde gjort mig på forhånd og meldt ud jfr. tidligere indlæg hér på bloggen, nemlig omkring de 1:11-høj. Christian og jeg havde 34.01 min. v/10 km og havde på det tidspunkt netop måttet slippe de to førende løbere, Jesper Faurschou fra Herning og Peter Bech fra AGF. Resten af vejen hjem havde ingen af os kræfter til helt at holde tempoet, og v/15 km måtte vi således begge lide den tort at blive overhalet af en stærkt løbende Simon Foss Jensen her fra Viborg. Ungdommen kan selv to nok så bredskuldrede 40-45 årige tydeligvis ikke holde tilbage ;-)

På de sidste 5-6 km af løbet lykkedes det mig at sikre et forspring på ca. 15 sekunder til Christian. Sidst vi løb mod hinanden, endte Christian 50 sekunder foran mig. Og i praksis er vi vel i bund og grund så jævnbyrdige, at det kan skifte mange gange, hvem af os, der lige har overtaget på dagen. Mange spændende dyster må formodes at være i vente. Men efter idag har JEG overtaget ;-)

Dagens samlede resultater kan findes her

NB-1: Bemærk kvindernes nr. 3: Anne Mette Kleis-Kristoffersen, som med tiden 1:23.43 kappede yderligere 2.26 min. af sin PR. For et år siden var Anne Mettes PR 1:31.30. Men resultaterne af  godt træningsarbejde lader sig ikke længere skjule :-)

NB-2: Bemærk også kvindernes nr. 18: Min kæreste, Anne With Søderberg, som med tiden 1:44.54 løb sin næstbedste ½ marathon nogensinde i et sikkert disponeret træningsløb. Anne er også i eksplosiv fremgang. Og dagens indsats gi'r løfter om, at det fortsætter også i den kommende sæson :-)

Så piger; jeres træner er tilfreds!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar