17.04.12 (1)

Kære bloglæsere!

Hermed den lovede, uddybende beskrivelse af, hvordan min marathon-dag i søndags (15.04.12) forløb, fra jeg vågnede og stod op, til jeg godt 7 timer senere nåede målgang efter at have gennemført Rotterdam Marathon i tiden 2:32.32 timer.

Kl. 05:52 (Vågner)
Jeg vågner selv. Vækkeuret er godt nok først sat til kl. 06.30, men jeg føler mig frisk og veludhvilet, og kan mærke, jeg ikke har behov for at sove mere. Det er nu. I dag. Point of no return. Maskineriet skal i gang. Sådan, som jeg har ventet på det længe.

Kl. 07:00 (Morgenmad)
Vi spiser en let omgang morgenmad på hotellet sammen med de andre. Og får kaffe. Nu er det alvor. Ikke så megen udenomssnak. Koncentration og  fokus. Ikke sidde og hænge og spilde tiden.

Kl. 07:30 (Aflevering af væske)
Jeg går en kort tur fra hotellet og ned til startområdet for at aflevere flasker med personlig forplejning. Tager tid på én vej derned og en anden vej hjem for lige at vurdere, hvilken af dem, der er mest hensigtsmæssig kort før start. Bemærker på turen, at det er råkoldt og allerede temmelig blæsende. Hvilket desværrre stemmer med alle vejrudsigter, som i tidsrummet fra kl. 10.30-13.00 siger, at det skal blive 6-9 graders celsius med 5-8 sekundmeter vind fra nord/nordøst og kraftigere vindstød helt op til 13-14 sekundmeter. Risikoen for nedbør skulle til gengæld være minimal, hvilket også sidenhen viser sig at passe.

Kl. 08:00-09:45 (Ventetid)
Afslapning og sidste klargøring på hotellet. Intet mere at gøre. Bare vente. Skæver ud af vinduet og ser flagene blafre. Overvejer et øjeblik, om shorts og singlet (+fingerhandsker) er tilstrækkelig påklædning, men beslutter mig for at fastholde beslutningen om mindst muligt. Der skal arbejdes hårdt, når først vi kommer igang ;-)

Kl. 09:45 (Afgang fra hotelværelset)              
Vi skal mødes i lobbyen kl. 9.55 for fælles fotografering. Men der er lang kø ved elevatoren, som i øvrigt slet ikke ser ud til at komme. Vi bor på 10. etage (penthouse), og der er mere afgangstrængsel fra hotellet, end vi havde forudset, hvorfor der kun er én ting at gøre => tage trappen ned, trods det uhensigtsmæssige i 10 etagers excentrisk muskelarbejde på dette tidspunkt. Turen bliver en spændende omgang, for nede på 2./3. etage stopper trappen, der er ingen elevator, og vi må udover et tagområde og finde en anden dør, som heldigvis ikke er låst, hvorefter vi ender udenfor på bagsiden af hotellet. Mærker noget ømhed i det højre knæ på turen ned, men er ellers ok.

Kl. 10:00 (Opvarmning)
Vi har misset den fælles fotografering, men er klar til opvarmningsplanen, som består af 5*1 minuts løb h.h.v. kl. 10.00, kl. 10.05, kl. 10.10, kl. 10.15 og kl. 10.20. Selve løbet starter jo kl. 10.30. Under opvarmningen har jeg ret ondt i højre achillessene/fod. Irriterende, for på lunteturen igår var der nærmest intet at mærke.

Kl. 10:15 (Afgang til start)
Vi tager den lange vej ned til start i forventning om, at flere mennesker vil vælge den korte. Men lige efter, vi har afsluttet sidste opvarmning undervejs på gåturen, er der meget tæt trængsel omkring et hushjørne. Her optræder ét af de fænomener, jeg aldrig lærer at forstå: Hundredevis af løbere forsøger at klemme sig igennem på smal plads, og alligevel er der samtidig hundredevis af tilskuere, pårørende etc., som har tænkt, at lige dér vil de stå … helt stille … og bare være i vejen. Ufatteligt, man ikke kan vente med at tage opstilling, indtil løberne er kommet forbi. Nå, men vi kommer igennem og er fremme ved start stort set som planlagt; ca. kl. 10.25. Ind i startboksen, et par sidste øjebliks tissetår(-er) midt i vrimlen, nedtælling og bang, afsted!

Kl. 10:30.34 (Start)
Jeppe Farsøht (vores pacemaker), Chris Fischer, Christian Kapper, Lars Vels og jeg kommer afsted skulder ved skulder over startmåtten 6 sekunder efter, startskuddet har lydt. Ganske fornuftigt, om end der selv så langt fremme i feltet er lidt for meget trængsel den første halve til hele kilometer, bl.a. fordi der ganske hensynsløst findes en del både tungere og langsommere løbere, som har fundet det morsomt at snyde sig frem helt bag alle afrikanerne for efterfølgende at være fuldstændig i vejen for hundredevis/tusindevis bagfrakommende, når først starten er gået. Ufatteligt og respektløst. Vore/aftale er i øvrigt blevet, at grundet den lidt for kraftige vind fra nord/nordøst sammenholdt med rutens geografiske hjørner skal vi fire med Jeppes hjælp løbe ca. 3.30 min/km ud til 19 km (rutens sydvestligste punkt), ca. 3.36 min/km ud til 33 km (rutens nordøstligste punkt) og herefter forhåbentlig/ambitiøst en tilbagevenden til det nødvendige gennemsnitstempo det sidste stykke hjem, hvor vinden gerne igen skulle blive til den gunstigere side. Helt præcist kræver en 2:29.59 tid på marathon, at det samlede km/snit ikke overstiger 3.33,27 min/km.

 Ruten til Rotterdam Marathon 2012.
Klik her for at se større version.

Kl. 10:48.12 (5 km)
Vi runder 5 km i tiden 17.38 min = 3.31,6 min/km. Uanset, at der iflg. både kort og vejrudsigt skulle være overvejende medvind på dette stræk, er vinden meget ustabil og kommer fra skiftende retninger hele tiden. Vinden er kold, rusker i singlet og startnummer, og får den på dette tidspunkt forholdsvis store gruppe, som vi ligger i, til uroligt at trække sig sammen og strække sig ud, samt skifte fra højre til venstre side af vejen. I front gør Jeppe dog sidt bedste for i hvert fald at holde gennemsnitsfarten så stabil som muligt. Allerede undervejs på de første 5 km mister vi i øvrigt én af os fire, som der skal paces for. Men fordi omstændighederne er så pinlige (!) for vedkommende, skal dog undlades at nævne navne, og jeg vil derfor nøjes med at konstatere, at nogen desværre ikke havde fået bundet sine snørrebånd tilstrækkeligt, og af den årsag måtte stoppe op et kort øjeblik efter et par kilometer for at rette på miséren, mens Chris, Lars og jeg blév forrest/midt i gruppen og forholdt os så roligt som muligt. ”Amatøren” (som vi i øvrigt alle føler med) fandt til gengæld en ny gruppe ca. 10 sekunder bagefter os andre, men kom aldrig helt tilbage igen, fandt ikke gearet, hvor tempo og åndedræt blev tilstrækkelig afslappet og måtte gradvist erkende, at dagen i dag bare ikke var hans dag. Undervejs på de første 5 km får jég selv i øvrigt tissetrang, men klarer det i løb udover buksekanten og taber kun ubetydeligt få meter. Fint! Efter de første 5 km siger regnestykket, at vi nu kan/skal løbe 3.33,5 min/km resten af løbet for at ramme max. 2:29.59 timer i mål. Jeg føler mig på dette tidspunkt energimæssigt helt ok. Er dog kold uden endnu at være begyndt at mærke varmen i kroppen. Og smerterne i min fod er faktisk tiltagende, hvilket jeg lige her bekymrer mig en del om.

 Her er vi 1-2 km efter start. Jeppe har allerede taget 
téten i gruppen, og efter ham ses både Chris, Kapper,
undertegnede og Lars (halvskjult bag Kapper). 
Tak til fotograf Kim Gudmand!

Kl. 11:05.44 (10 km)
Vi løber fra 5-10 km på 17.32 min = 3.30,4 min/km, og runder i tiden 35.10 min. = 3.31,0 min/km i alt. Kort efter 5 km får vi den første væske. Jeg havde personlige flasker og fik fint fat heri, om end det ikke altid er folk med den højeste IQ, der stiller an på bordene. Min flaske stod nærmest bag en pæl, som jeg derfor med ca. 17 km/t først skulle stikke hånden om bag og efterfølgende få trukket retur i største hast for ikke at blive hængende med armen omkring pælen (!). Men det gik; jeg var jo stadig frisk og havde hurtige reflekser ;-) Chris, Lars og jeg ligger fint i gruppen, som nu er blevet lidt mindre og faldet lidt til ro f.s.v.a. den nervøsitet, der var med til at skabe heksis i starten, men stadig med turbulens, når selv med-vinden gør det nødvendigt/oplagt at skifte fra side til side af vejen. Af flasken, som jeg fik, lykkes det mig i øvrigt at få sprøjtet første mundfuld godt op i næsen i stedet. Hurra! Men heldigvis var der dog kun rent vand i min første flaske, så i bund og grund betød det intet. Jeg føler mig på dette tidspunkt stadig kold, men energimæssigt okay, og har endda overskud til at minde Jeppe om, at vi ligger 10 sekunder efter den aftalte tidsplan ;-) Smerterne i min fod har været tiltagende fra 5-10 km, hvilket fortsat bekymrer mig. Efter 10 km siger regnestykket, at vi nu kan/skal løbe 3.34,0 min/km resten af løbet for at ramme max. 2:29.59 timer i mål.

Kl. 11:23.17 (15 km)
Vi løber fra 10-15 km på 17.32 min = 3.30,4 min/km, og runder i tiden 52.42 min. = 3.30,8 min/km i alt. De følgende vædskedepoter er også gået fint. Jeg får nu energidrik (4%) i mine flasker, hvor jeg har disponeret 250 ml. til hver 5 km, men vælger ikke at tømme flaskerne helt, fordi det er så koldt/blæsende, at jeg faktisk ikke har mærket mig selv svede det mindste endnu; hvilket i øvrigt er temmelig unaturligt, fordi jeg under andre omstændigheder kan svede voldsomt, selv når det er væsentlig koldere.  Jeg løber fortsat med lidt tissetrang,  men kan ikke klemme mere ud. Smerterne i min achillessene/fod er pludselig forsvundet, og jeg mærker fra dette tidspunkt intet hertil resten af løbet! Vores gruppe er blevet mindre, og der løbes med nogenlunde rytme, dog hele tiden lige +/- 2-3 sekunder pr. kilometer, hvilket enten skyldes skiftende åbne/lukkede strækninger for vinden eller andre løberes rytmepåvirkning. På dette tidspunkt har jeg det personligt rigtig godt, og føler, at det kører, som det skal. Efter 15 km siger regnestykket, at vi nu kan/skal løbe 3.34,6 min/km resten af løbet for at ramme max. 2:29.59 timer i mål.

Kl. 11:40.47 (20 km)
Vi løber fra 15-20 km på 17.31 min = 3.30,2 min/km, og runder i tiden 1:10.13 timer = 3.30,7 min/km i alt. Kort efter 15 km er der endnu et eksempel på, hvordan væskedepoterne nogle gange stilles meget uhensigtsmæssigt op. Vejen drejer skarpt til venstre på en bred vej, men depotet med flasker er placeret aller yderst i svinget i højre side, hvilket kræver, at man må løbe 15-20 meter længere for at komme over til sin flaske. Af alle steder på ruten, hvorfor så lige dér – længst væk fra den optimale løberute? Nå, men jeg får min flaske, brokker mig en smule, og fanger de andre igen. Mine ben er jo stadig friske. Kort efter 15 km går det til gengæld galt for Lars. Han ligger lige foran mig, men mister momentum, da tempoet over  nogle hundrede meter synes lidt til den høje side, og vælger at slippe Jeppe og Chris. Jeg overvejer et øjeblik, om det er klogest at blive ved Lars, men beslutter mig hurtigt for at løbe udenom og få kontakt med de andre to igen. Heldigvis den rigtige beslutning, for selv om Lars forsøger at fastholde en egen/ny rytme, lykkes det vist aldrig, og vi ser ham desværre ikke mere undervejs. Ved 19 km runder vi rutens sydvestligste punkt, hvortil vi har haft overvejende/gennemsnitlig medvind, og drejer op imod en dejlig 14 km nordøstlig rejse i overvejende/gennemsnitlig modvind. Godt, vi har Jeppe, tænker jeg; ellers ville vores lille gruppe på nu kun 5-6 mand hurtigt kunne ryge ud i noget værre slagsmål om, hvem der skulle tage slæbet op mod vinden. Jeg er stadig okay, men kan godt mærke, at selv med både Jeppe’s og Chris’s bredde skuldre at gemme mig bag, er der ikke ordentlig læ nogle steder, for vinden skifter hele tiden rundt, enten når ruten drejer lidt, eller når træer og bygninger langs ruten skifter i størrelse/placering. Så fra nu af er der ingen tvivl om, at alvoren begynder. Heldigvis indeholder vores forudgående plan, at tempoet i modvinden skal sættes  bevidst ned med ca. 5 sek/km, så i praksis er det fortsat til at have med at gøre. Efter 20 km siger regnestykket, at vi nu kan/skal løbe 3.35,6 min/km resten af løbet for at ramme max. 2:29.59 timer i mål.

Kl. 11:58.43 (25 km)
Vi løber fra 20-25 km på 17.56 min = 3.35,2 min/km, og runder i tiden 1:28.09 timer = 3.31,6 min/km i alt. Halvmarathon passerede vi i tiden 1:14.12 timer, og vi løber for det meste på nogle strækninger, hvor intet bare glider af sig selv. Der skal arbejdes for at holde fart og rytme. Selv for Jeppe kan det være svært med stabiliteten, både p.g.a. vindens springen, og  fordi et par andre løbere begynder at forstyrre lidt med nogle halvhjertede føringsforsøg, som nogle gange sænker farten med helt op til 10-15 sek/km, som så må forsøges vundet tilbage igen efterfølgende. Lidt for uroligt. I hvert fald for mine ben, som nu trods alt begynder at kunne mærke turen. Jeg er ikke længere helt frisk. Men hænger insisterende på, fordi jeg ved, at intet alternativ vil være mere befordrende for slutresultatet. Jeg får fortsat alle mine flasker, men drikker kun ca. 150 ml pr. depot, vil jeg skønne. Det er stadig koldt, og jeg har helt sikkert ikke svedt så meget, som jeg plejer, og vurderer derfor, at det er bedst sådan. Vil ikke risikere maveuro/fornyet tissetrang. Efter 25 km siger regnestykket, at vi nu kan/skal løbe 3.35,8 min/km resten af løbet for at ramme max. 2:29.59 timer i mål.

Kl. 12:16.48 (30 km)
Vi løber fra 25-30 km på 18.05 min = 3.37,0 min/km, og runder i tiden 1:46.14 timer = 3.32,5 min/km i alt. Vi har nu kæmpet op imod vinden i 11 km, og jeg kan mærke på mine ben, at det ikke længere glider optimalt. Et lille løft er der dog ved 27 km, hvor dagens bedste heppekor (Anne Mette Kleis-Kristoffersen og Sanni Pedersen, som har løbet en samtidig 10 km distance) har taget opstilling og overdøver alle andre, da Jeppe, Chris, jég og to flere passerer i en lille træt og kold gruppe. Så går det  trods alt lige lidt igen :-) Men herfra handler det for mig også om at dele strækningen op i små bidder, som jeg kan overskue. Lige siden halvmarathon har jeg fokuseret på i hvert fald at ville med gruppen ud til de 27 km, og efter de 27 retter jeg mit fokus mod i første omgang 30 km og efter følgende mod punktet (jeg kunne dog pludselig ikke huske, om det var 32 eller 33 km), hvor Jeppe på forhånd har meddelt, at han vil stoppe. Efter 30 km siger regnestykket, at vi nu kan/skal løbe 3.35,3 min/km resten af løbet for at ramme max. 2:29.59 timer i mål.

Kl. 12:34.49 (35 km)
Vi løber fra 30-35 km på 18.01 min = 3.36,2 min/km, og runder i tiden 2:04.15 timer = 3.33,0 min/km i alt. Lige efter de 30 km var Chris kortvarigt i busken for at tømme (lidt af) tarmen, men allerede ved 31 km var han med os igen. Min tissetrang er til gengæld forsvundet. Ved 32 km sagde Jeppe tak for i dag (på trods af, at jeg ellers forsøgte at købe ham med en ”tusse” for at fortsætte), og Chris og jeg var nu overladt til os selv sammen med to følgesvende + én eller anden, som var sprunget ind fra siden i træningstøj og løb med os nogle kilometer. Ved 33 km drejede vi rundt i overvejende/gennemsnitlig medvind igen, og pludselig var det lige før jeg savnede modvinden, for der kunne nu ikke længere mærkes den store besparelse i at ligge bag andre. Min elastik var på dette tidspunkt ved at være strukket til det absolut yderste, og jeg måtte vinke Chris, som ellers lå lige bag mig, frem, så der ikke ville opstå hul, når/hvis jeg måtte slippe. Efter 35 km siger regnestykket, at vi nu kan/skal løbe 3.34,6 min/km resten af løbet for at ramme max. 2:29.59 timer i mål. Vi er stadig 7 sekunder foran det absolut nødvendige, men jeg fornemmer, at i forhold til hvor lidt jeg har tilbage af kræfter, er dét forspring desværre = intet.

Kl. 12:54.31 (40 km)
Jeg løber fra 35-40 km på 19.42 min (3.50-3.59-4.05-3.52-3.56) = 3.56,4 min/km, og runder i tiden 2:23.57 timer = 3.35,9 min/km i alt. Lidt før de 36 km har jeg desværre måttet slippe Chris og gruppen, som på dette tidspunkt er ved at splittes til enkeltpersoner. Da jeg slipper, er det i helt marginalt perspektiv en rationel beslutning om, at jeg ”hellere må gøre det nu” end at vente til en decideret eksplosion, som jeg fornemmer, at der u-undgåeligt vil komme i løbet at få minutter herefter, hvis jeg bliver ved med at hænge på. Imidlertid er dét at slippe også lig med at måtte vinke farvel til de sub-2:30, hvilket jeg er helt bevidst om, så da det først er sket, taber jeg hurtigt fart og har temmelig svært ved at finde motivation til, hvad jeg så skal presse mig efter. Jeg regner på, hvad sluttiden vil blive, hvis jeg løber 4.00 min/km hjem, og husker et eller andet med at have bemærket, at vindertiden i min aldersgruppe vist nok var omkring de 2:33-2:34 sidste år. Holder jeg den gående, var dét måske så et mål / en chance? Praksis bliver dog, at jeg på det afsluttende stræk overhales af 6-8 løbere og ikke længere formår at kunne hænge på nogle af disse; men kun lige får tempoet holdt på under de 4.00 min/km, som jeg trods alt gerne vil. Desværre viser det sig efterfølgende, at jeg faktisk førte min aldersgruppe med et helt minut ved 35 km, men at den endelige gruppevinder havde meget bedre fart i stængerne til sidst og fik mig overhalet + i mål endte ca. 1:40 minut foran mig :-( Efter 40 km siger regnestykket, at jeg nu skal løbe 2.44,9 min/km resten af løbet for at ramme max. 2:29.59 timer i mål. Og dét kan jeg desværre ikke ;-) Selv ikke med hjælp fra det fantastiske heppekor, som står i mængden nok engang, samt tillige opmuntrende tilråb fra fotograf Kim Gudmand, hvis stemme jeg også hører.

 Her er jeg med 1-2 km til mål. Jeg er overladt
til mig selv og har tabt den nødvendige fart. Er
dog ikke gået helt kold og vil stadig fremad, så
beskedent, som jeg evner på dette tidspunkt.
Tak til fotograf Kim Gudmand!

Kl. 13:03.06 (Mål)
Jeg løber fra 40-42,195 km på 8.35 min (4.06-3.45-0.44) = 3.54,6 min/km, og slutter i nettotiden 2:32.32 timer = 3.36,9 min/km. På den sidste kilometer føler jeg mig faktisk friskere, end jeg gjorde fra 36-41 km, men da er det jo for længst for sent. Jeg regner ud, at tiden uanset hvad vil blive 2.32 et-eller-andet, og kan se, der ikke vil komme flere bagfra nu. Løber i mål både skuffet og glad. Skuffet, fordi evnerne ikke rakte, fordi det ikke lykkedes at nå mit mål, og fordi jeg i bund og grund ikke kunne præstere så godt, som det var nødvendigt / jeg havde håbet og troet på. Men også glad, fordi jeg trods alt kom igennem på en hæderlig tid, alt taget i betragtning. I den forbindelse var vinden, som jeg har nævnt adskillige gange, naturligvis ikke til nogens fordel i dag. Tvært imod. Den kostede helt sikkert på alles sluttider. Men skal jeg være ærlig/objektiv, vil jeg dog også sige, at vinden trods alt maks. kostede ét til halvandet minut for én som mig, der havde næsten optimal mulighed for pace/læ undervejs. Så selv i vindstille vejr ville jeg næppe have nået mit mål. Og så er der ikke mere at snakke om. Godt, men ikke godt nok. 

Relevante links:

Afslutningsvis skal der udtrykkes en stor tak til især Jeppe Farsøht, som trak så villigt ud til de 32 km, og bestemt gjorde sit til, at min målsætning skulle kunne lykkes, trods også svære vilkår for háns mission. Og så skal der bukkes og bøjes i støvet af respekt for ”den fede triathlet” aka Chris Fischer (som i øvrigt overhovedet ikke er fed; tvært imod), der med en umådelig flot, fokuseret, målsat og disciplineret indsats bare gik ud og gjorde det! Tiden blév lige præcis de 2:29.59, som hele dagen havde handlet om. Mindst mulige margin, og hårdest mulige afslutning med en sidste kilometer på 3.14 min. Men den var der. Sort på hvidt. 2:29.59 timer. Sådan! Tillykke, min ven :-)

Også tak for godt rejseselskab til alle jer, der tillige var med. Ingen nævnt, ingen glemt. Hyggeligt og underholdende har det været; på mange plan :-)

Og hermed nok for nu. Efterrationalisering vil komme på et senere tidspunkt. Sådan noget skal man aldrig haste med.

1 kommentar:

  1. Hej Søren.
    Endnu en fantastisk præstation. Denne gang i form af en skøn skøn beretning om "en forårsdag i helved.... nåe nej, i Rotterdam!" Tak for mange gode læsestunde, samt stof og motivation til "come back" ... længe leve løbesporten.

    SvarSlet