Status

Jeg har valgt at starte min opdatering af træningsdata med virkning fra 1. december 2011. Men før jeg starter på dét, skal der gøres status på en stribe parametre:

Træningstilstand: 
Efter jeg stoppede med at løbe seriøst i slutningen af 2001, gik min form støt ned ad bakke år efter år. Da jeg var blevet aller dårligst, kunne jeg f.eks. i 2006 ikke løbe hurtigere end 23.31 til Søndersøløbet i Viborg (5,87 km). Det er lige over 4.00 min/km. Da jeg var bedst, løb jeg 17.31 på samme rute = 2.59 min/km. I 2009, 2010 og 2011 løb jeg h.h.v. 21.53; 19.50 og 19.12. Sidstnævnte = 3.16 min/km. På de lidt længere distancer løb jeg h.h.v. 1:19 og 1:18 på ½ marathon i 2009; tider som jeg her i 2011 har forbedret til først 1:14.15 og siden 1:12.44 = 3.27 min/km. På marathon løb jeg 3:57.36 i 2007 uden at kunne mere. I 2010 løb jeg 2:43.25 til Viborg City Marathon = 3.52 min/km.  På en enkelt 1.000 meter kunne jeg i gamle dage altid løbe lige over/under 2:40 min. Her i 2011 har jeg løbet en enkelt på 2:55. Hurtigere kan jeg vist ikke...

Vægt: 
Indtil jeg stoppede i 2001, lå min vægt i omegnen af 61-63 kg, når jeg var i bedst form. I foråret 2007 var jeg oppe på 82 kg. Altså plus 20 kg! Sidenhen er den faldet igen, og i skrivende stund ligger den på godt 65 kg. 

Ugepensum: 
Som skrevet også i mit velkomstindlæg, lå mit ugepensum omkring de 140-220 km/uge op imod mit stop i 2001. Herefter lå jeg næppe over 20 km/uge i gennemsnit de følgende ca. 6 år. I få perioder var jeg oppe omkring 50 km/uge, men i andre perioder løb jeg stort set ikke. I 2010 blev det til ca. 75 km/uge i snit, og her i 2011 bliver det til godt 85 km/uge. Måske lidt mere, hvis jeg får sluttet pænt af de sidste uger.

Styrketræning:
Jeg gennemfører et hjemmestrikket program af øvelser, jeg enten har læst, ladet mig instruere frem til, eller selv fundet på. Hensigten er, at jeg skal føle, de gør en forskel, gør mig stærkere, er nemme at gå til, ikke kræver for megen tid, og ikke kræver ekstra udstyr end min egen kropsvægt. Øvelserne er: Benpres (squats), lårstræk siddende på bordkant, armsving, tåspids/læg, hoftebøj/benløft, rygøvelser, maveøvelser, armbøjninger, planken, samt til tider provokeret knæstræk med hjælp fra Anne.

Jeg havde med udgangen af november måned 2011 løbet 886 dage i træk. Korteste tur ca. 3 km, omklædt i løbetøj og løbesko, naturligvis! Længste tur ca. 58 km :-)

Mit højre knæ begyndte at volde mig knuder i midtsommeren 2010. Siden aftog det igen for dog at komme voldsomt tilbage her midt i 2011. På et tidspunkt mente min fysioterapeut, at det kunne være begyndende slidgigt, men sidenhen er  han (heldigvis) ikke længere så sikker. Jeg har ikke (turdet) fået det undersøgt nærmere og løber videre på det med størst mulige forsigtighed. Bedre omtanke i.f.t. hvad jeg byder det, gode styrkeøvelser, glucosamin og en kastanie i lommen ser samlet set ud til at have en vis gunstig effekt :-)

Min højre achillessene volder mig også kvaler, som jeg altid bliver nødt til at tage hensyn til. Konkurrencesko og forhøjet tempo er absolut ikke noget, den bryder sig om. Men jeg smør den, masserer den, strækker den og byder den diverse øvelser sammen med også størst mulige omtanke hér. Og så går det indtil videre. Ikke som bedste venner. Men vi har lært at leve med hinanden, håber/tror jeg ;-)

Med afsæt i ovennævnte vil jeg herefter gå igang med at opdatere min daglige træning, samt evt. supplere med andet af oplagt relevans. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar